Nastavení cookies

Na našem webu používáme cookies.

Některé z nich jsou k fungování stránek nezbytné, ale o těch ostatních můžete rozhodnout sami.

Novinky - článek

Projektový den "Pilné včelky"

19.5.2023. Kategorie: Základní škola

V tomto roce připadl Světový den včel na sobotu 20. května. Žáci naší školy jej však oslavili již o den dříve. V rámci celoročního projektu s názvem Mladí badatelé jsme se zaměřili především na rozvíjení čtenářské gramotnosti.

Akci jsme zahájili společným setkáním za poslechu znělky z pohádky Včelka Mája. Většina z nás se oblékla do žluté, někteří se pochlubili i tematickými ponožkami, tykadly a nejdokonaleji svůj outfit vyladila naše paní ředitelka v kostýmu včelí královny.

Žáci se rozdělili do skupinek a vydali se pilně pracovat s informacemi. A že jich tedy bylo!

Absolvovali jsme hodinovou besedu s panem včelařem Stanislavem Zielinou, který přivezl své včelky v prosklené vitríně, abychom se mohli z blízka, ale zároveň bezpečně, podívat, jak se to hemží ve včelím úlu, jaký rozdíl je mezi dělnicemi a královnou nebo jak vypadá plástev. Kromě včel a zajímavostí z jejich chovu nám pan včelař předvedl a vysvětlil význam a užití včelařských pomůcek a dovolil nám vyzkoušet si ochranné obleky. O tom, jak nám to v nich slušelo, se můžete přesvědčit sami na přiložených fotografiích.

V počítačové učebně na nás čekalo krátké video zabývající se problematikou první pomoci při bodnutí hmyzem a také robotická včelka. Malého žlutočerného robůtka Bee-bota, který na nás blikal očima a vydával legrační zvuky, se postupně žáci snažili naprogramovat tak, aby přejel hrací plochu, sesbíral nektar z květu, vyhnul se nástrahám a úspěšně dorazil do úlu. I přesto, že vypadá jako roztomilá hračka, nebylo jeho naprogramování až tak jednoduché, ale i tak práce s ním všechny moc bavila.

Hlavní pracovní náplň žáků představovalo samotné čtení. Rozdělili se do dvojic a střídavě četli texty věnující se, jak jinak, včelám. Tyto články byly vytvořeny v různých úrovních, podle ročníku a s ohledem na čtenářské dovednosti žáků. Při jejich louskání, odpovídání na otázky a hledání správných řešení měli k dispozici notebooky, encyklopedie i názorné pomůcky. Ve třídách to opravdu vypadalo jako ve včelím úlu, nikdo nezahálel a společnou pílí se členové jednotlivých skupin zasloužili o získání komponentů k vytvoření vlastních lapbooku (papírové skládanky s informacemi o včelách). Ti nejrychlejší na závěr vyluštili šifru, díky níž se podařilo otevřít kódovanou schránku s dopisem, který děti nasměroval k malé sladké tečce na závěr. Chtěla bych poděkovat všem, kteří se zúčastnili, jak v roli žáků, tak dospělých průvodců, za milou atmosféru a pěkně strávené páteční dopoledne.

Šárka Kučerová